Запорожец ЗАЗ 968А

Запорожец ЗАЗ 968А

от felicialx » Пон Ное 19, 2012 11:09 pm

968А е автомобила с който изминах първите си километри и се научих да шофирам самостоятелно на 13 годишна възраст. Колко е законно няма да коментирам, но ще Ви запозная с модела както аз го познавам.

ЗАЗ 968А

ZAZ-968.jpg



снимка на автентична рекламна брошура:

ZAZ 968A.jpg


Всеизвестно е, че това е най-нискокачествения и най-евтиния автомобил продаван в СССР и у нас. Това е и единствения автомобил за когото не се е налагало да се чака ред за закупуване именно за това и в нашето семейство на времето е бил закупен ЗАЗ. ЗАЗ в същност е абривиатурата на Запорожки автомобилен завод намиращ се в Украйна в град Запорожие. С марката „Запорожец“ и инициалите ЗАЗ основно са произвеждани 2 модела с модификации и подобрение в процеса на производство и двата със задно разположен силов агрегат и задно предаване. През 1988г. на пазара е пуснат и предноприводен ЗАЗ Таврия, но няма да го коментирам тук. От 1960 до 1969 година се произвеждат автомобилите ЗАЗ-965 и ЗАЗ-965А конструирани на базата на Фиат 600 но с доста кнструктивни различия.

Фиат 600

fiat-600-1956.jpg


ЗАЗ-965А


ZAZ965A.jpg



Двигателят поставян в тези модели е V-образен 4-цилиндров карбураторен с работен обем 887 cm3 и въздушно охлаждане с мощност 20,1 kW/27кс.

От 1966 до 1994 година в производство се изреждат моделите ЗАЗ-966В, ЗАЗ-966, ЗАЗ-968, ЗАЗ-968А и ЗАЗ-968М всички те имат почти еднакво купе и дизайн претърпял лека еволюция в годините. Купето е взаимствано от Chevrolet Corvair и от NSU Prinz IV

Chevrolet Сorvair

1960_Chevrolet_Corvair.jpg


NSU Prinz IV.

nsu_prinz_4_2.jpg


В тези модели е вложен усъвършенстваният двигател от предходните модели отново V образен карбураторен с работен обем от 900 cm3 до 1200 cm3 с долно разположен разпределителен вал задвижващ клапаните посредством алуминиеви повдигачи и въздушно охлаждане. Мощността му варира според модификацията от 30 до 50 кс.

Най здравият агрегат в ЗАЗ 968 е предавателната кутия, тя е 4 степенна синхронизирана и конструктивно съвършена, не дефектира по принцип. Окачването отпред е с торсионно окачване а отзад независимо с носачи с пружини и амортисьори. Кормилното управление е изпълнено с назъбена рейка нещо нетипично за съветски автомобил от онова време. Спирачките са барабанни отпред и отзад с двукръгова хидравлична система без серво усилвател и ръчна спирачка със стоманено въже /жило/.

Внимание и то специално заслужава и отоплението на купето което е решено с отделна бензинова печка със собствен горивопровод, електрическа бензинова помпа и вентилатор. Отоплението може да работи независимо дали работи двигателя или не и е толкава силно, че успя да разтопи вътрешният корпус на жабката заедно с аудио касетите в нея. :D

Честно казано автомобила почти постоянно е с някаква неизправност, но когато е изправен или поне що годе се кара изключително лесно и приятно, стабилен е и доста проходим през зимата, не се плаши и от черни пътища. Други интересни особености на модела са, че гърловината за зареждане с гориво е достъпна само при отворен заден капак защото се намира под него в лявата част, а капака може да се отвори посредством ръчка видима само при отворена шофьорска врата.

Това е в общи линии ЗАЗ, приятен но чуплив автомобил с малък ресурс и къс живот. Въпросният 968А от 1978г. още си седи в един двор и кротко ръждясва, не смятам и да го местя и на вторични не бих го дал заради спомените.

Помощна литература - Интернет.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Красотата се ражда в мъки
Аватар
Регистриран потребител
 
Мнения: 649
Регистриран на: Чет Ное 15, 2012 9:12 pm
Местоположение: София

Re: Запорожец ЗАЗ 968А

от felicialx » Вто Ное 20, 2012 2:44 am

Да, особено ако е обут с така наречените "багерки" на завод Вида - Видин. ;)
Красотата се ражда в мъки
Аватар
Регистриран потребител
 
Мнения: 649
Регистриран на: Чет Ное 15, 2012 9:12 pm
Местоположение: София

Re: Запорожец ЗАЗ 968А

от Vladislav » Сря Дек 26, 2012 1:41 pm

felicialx, благодаря за интересната презентация, досега не бях чел за запорожеца. Помня ги като малък, че се движеха по улиците, включително най-старите модели, конструирани въз основа на дизаяна на Фиат 500. Помня и, че имаха доста характерен звук, който не ми харесваше особено. За съжаление вече не се срещат.
Заинтересован
Заинтересован
 
Мнения: 158
Регистриран на: Пет Ное 16, 2012 11:39 am

Re: Запорожец ЗАЗ 968А

от mityo krika » Сря Дек 26, 2012 2:44 pm

От тоя Фиат 600 колко ли коли са произлезли?Знам за Застава 750 (Фичо),сега се оказва и че запорожецът е от там,а не знаех.
Аватар
Заинтересован
Заинтересован
 
Мнения: 150
Регистриран на: Вто Дек 25, 2012 4:14 pm
Местоположение: София

Re: Запорожец ЗАЗ 968А

от integrall » Сря Дек 26, 2012 3:07 pm

Моя принос към темата :)

Изображение

Изображение

Изображение

Снимките са от 2009-та, в Трявна на бензиностанцията на изхода към Габрово.
Аватар
Регистриран потребител
 
Мнения: 183
Регистриран на: Чет Ное 15, 2012 3:11 pm
Местоположение: В.Търново

Re: Запорожец ЗАЗ 968А

от felicialx » Сря Дек 26, 2012 4:05 pm

Има значи запазени бройки. Аз знам в Банкя един 968А супер запазен червен, не се кара седи си на сухо.
Красотата се ражда в мъки
Аватар
Регистриран потребител
 
Мнения: 649
Регистриран на: Чет Ное 15, 2012 9:12 pm
Местоположение: София

Re: Запорожец ЗАЗ 968А

от integrall » Чет Дек 27, 2012 12:26 pm

Egoiz написа:Брех тоя жужо май е и металик или по снимките не се вижда добре


Металик е и всички никелирани повърхности са възстановени, седалките претапицирани.
Аватар
Регистриран потребител
 
Мнения: 183
Регистриран на: Чет Ное 15, 2012 3:11 pm
Местоположение: В.Търново

Re: Запорожец ЗАЗ 968А

от felicialx » Нед Ное 17, 2013 11:56 pm

Темата е напълно възстановена. (coco9)
Красотата се ражда в мъки
Аватар
Регистриран потребител
 
Мнения: 649
Регистриран на: Чет Ное 15, 2012 9:12 pm
Местоположение: София

Re: Запорожец ЗАЗ 968А

от felicialx » Пон Ное 18, 2013 9:37 pm

Направо ме разби с тази снимка (coco13) Руснаците съм ги признал просто нямат равни.
Красотата се ражда в мъки
Аватар
Регистриран потребител
 
Мнения: 649
Регистриран на: Чет Ное 15, 2012 9:12 pm
Местоположение: София

Следваща

Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта
cron