Антон Оруш

Йеаа, в Sandacite.BG намерихме неотваряно електронно запалване за автомобил на 30 години!

Електронно запалване за автомобил

Електронно запалване за автомобил

Здравейте и днес, приятели!

Както неведнъж сме подчертавали, хич не са много случаите, в които ни се удава да намерим експонат, изпаднал в ,,жива хибернация“ – тоест произведен прези 30 – 40 г. и така и останал неотворен и неизползван. Обикновено това се случва  по-малки по обем джаджи. Една такава ще ви представим днес. На сцената е ЕЗМ-Т! :)

За това съкращение се крият думите ,,електронен запалителен модул“. Става дума за устройство, произведено през 1983 г. в Завода за сензори и сензорни устройства в Пловдив и предназначено за вашия автомобил. ЕЗМ-Т-то е хитра джунджурия, която се монтира към запалителната система на автомобила и в замяна на което ви осигурява следните ползи:

  • улеснява запалването на двигателя при ниски температури;
  • удължава износоустойчивостта на прекъсвача;
  • повишана ефикасността на идгарянето на гориво в цилиндрите;
  • и намалява токсичността на излизащите от ауспуха отработени газове!

Е те го те:

Електронно запалване за автомобил

Електронно запалване за автомобил

Предвид годините, в които е произвеждано, ЕЗМ-Т-то е предназначено да се сработва с всички по-разпространени в тогавашна България леки коли, които са без електронно запалване – различни модели Жигули, Лада, Шкода, Запорожец, а също така Волга ГАЗ 21 и 24, ФИАТ 125, Застава Юго, Застава GT 55… Разбира се, джаджата може да се монтира и в други автомобили с четиритактови бензинови карбураторни двигатели с механична токопрекъсваща група, 12-волтова ел. инсталация и ,,минус“ на корпус. Работи с всички стандартни запалителни бобини за класически запалителни системи. :)

МОНТАЖ

Той се извършва на удобно място в моторния отсек, което автомеханикът предпочете, а ЕЗМ-Т-то се закрепва чрез два винта за метални листове. Трябва обаче да помните, че, ЕЗМ-то не трябва да се монтира върху самия двигател!

Сега малко за електротехническите тънкости при монтажа на устройството.

Електронно запалване за автомобил

Електронно запалване за автомобил

Преди да се пристъпи към него, трябва да се демонтират две неща: кабелът, който в долната фигура е означен с 9 (той свързва клема 1 (неозначена) на запалителната бобина и прекъсвача на захранването), а също така и искрогасящият кондензатор, означен по-долу със 7.

Сетне, ако запалителната бобина не е с добавъчно съпротивление (вариатор), съединителните проводници се свързват точно така, както е означено тук:

Електронно запалване за автомобил - схема на свързване

Електронно запалване за автомобил – схема на свързване

1 – към оборотомера; 2 – син проводник; 3 – оригинално захранване; 4 – червен проводник; 5 – черен проводник; 6 – бял проводник; 7 – искгрогасящият кондензатор, който предварително трябва да демонтирате; 8 – запалителна бобина; 9 – съществуващ кабел – също се демонтира

Сега да разгледаме как стоят нещата, ако запалителна бобина е с добавъчно съпротивление. Тогава монтажа трябва да извършите така, както е показано на по-долната фигура и както ще ви обясним сега.

Ако запалителната бобина с добавъчно съпротивление е с две клеми на корпуса, червеният проводник на ЕЗМ-Т трябва да се свърже към онази клема на съпротивлението, на което е свързан и проводникът, идващ от контакт­ния ключ. Същевременно, синият проводник от ЕЗМ-Т трябва да отиде в клема 1 (неозначената) на запалителната бобина. Свързването на белия и черния проводник пък става по същия начин, както в по-горе разгледания случай за бобина без добавъчно съпротивление (вж. първата схема и обясненията към нея).

И така, да обобщим сегашната конфигурация на нещата:

Електронно запалване за автомобил - схема на свързване

Електронно запалване за автомобил – схема на свързване

Знаете си урока вече, нали? :) 1 – към оборотомера; 2 – син проводник; 3 – оригинално захранване; 4 – червен проводник; 5 – черен проводник; 6 – бял проводник; 7 – искгрогасящият кондензатор, който предварително трябва да демонтирате; 8 – запалителна бобина; 9 – съществуващ кабел – също се демонтира

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ:

Номинално напрежение  -12 волта

Работна температура – от –40° С до +70° С

Максимален ток на комутация – 8 А

ГРИЖА ЗА НЕГО, СЪХРАНЕНИЕ и ТРАНСПОРТ

Най-добре защитено ЕЗМ-Т-то ще се чувства в оригиналната си опаковка или поне в нещо, доставящо му същите условия на сигурност, НО в оригиналната кутийка е най-атрактивно да го срещнем след цели 30 години! :) Електронното запалване трябва да съхранявате в закрити сухи помещения с температура от +5° С до +40° С и влажност на въздуха до 80 %, в която среда да няма химически агресивни елементи.

ЕЗМ-Т-то е имало година и половина гаранция – 18 месеца.

:) А ако сайтът ни Sandacite.BG Ви харесва и ни се радвате, ето от този линк долу можете да ни ПОДКРЕПИТЕ, като ГЛАСУВАТЕ за Sandacite.BG в конкурса ,,Сайт на годината“ 2018. Участваме в 2 категории – ,,Блог“ и ,,Сайт на събитие/кауза“

==> https://bgweb.bg/s/votepublic/

EТО КАК: За да гласувате за ,,Sandacite.BG – Българският портал за стара техника“, изберете първо категорията, после сайта, а след изпращането правите същото и с 2-рата категория. Накрая само потвърждавате гласа си в писмото, което веднага ще ви пратят на е-пощатa. Това е! :D ИСТИНСКИ ВИ ПРЕГРЪЩАМЕ И ВИ БЛАГОДАРИМ! :))

Мдаа… ама 1988 пак не е кой знае колко далеч! Друго си е да намерим неотварян първия български телевизор или поне някой от първите ни матрични принтери, а? Какво ще кажете?

Български матричен принтер Бултекст 200

Вашият коментар

Your message*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Name*
Email*
Url