Антон Оруш

Автобусът Чавдар 11Г-10 в Sandacite.BG!

Автобус Чавдар 11Г-10

Автобус Чавдар 11Г-10

Когато пишем статии по история на българската техника, ние боравим с изключително широк спектър от разнообразни исторически извори – книги, каталози на производители, продуктови номенклатури, снимки, свидетелства на очевидци… Обикновено сравняваме получените от тях сведения и, следвайки правилата на изворознанието и историческата наука, изграждаме една стройна картина на проблема, който разучаваме.

Не по-малко интригуващо от четенето на готовата статия обаче е и разглеждането на споменатите оригинални, съвременни на епохата източници, свидетелства за артефакта. Едно такова пътешествие във времето сме ви подготвили и днес. Статията, която ще прочетете по-надолу, е отпечатана през есента на 1970 г. в сп. ,,Наука и техника за младежта“ и е посветена на новите производства на Автобусния завод Чавдар в Ботевград, и по-точно – на модела Чавдар 11Г-10. Оставили сме непроменени текста и стила, за да ви позволим да почувствате по-пълно стила на тогавашната технологична журналистика. И така, да зарочваме!

,,КАРОСЕРИИЙНИЯТ ЗАВОД ,,ЧАВДАР“ УСВОЯВА НОВИ ПРОИЗВОДСТВА

Мнозина от вас са виждали по шосе­тата да префучават дълги автобуси с нови блестящи каросерии. А когато автобусът спре и въздушните спирачки въздъхнат, можете да се доближите до него и да прочетете надписа — ,,Каросериен завод „Чавдар“ — Ботевград“.

Двуцветните автобуси са комфортни и пътуването с тях е удоволствие. Път­ниците могат да наблюдават във всички страни. Още по-важно е това за шофьора, който благодарение на извитите панорамни стъкла, има отличен обзор. Естествено, не само това са достойнствата на родните автобусни каросерии. Те са красиви и много здрави, пригодени и съобразени за нашите пътища и усло­вия. Автобусите с тези каросерии с всеки изминат ден стават все повече и повече и кръстосват цялата страна.

Автобус Чавдар 11Г-10

Автобус Чавдар 11Г-10

Вратите на новия автобус са разположени отзад и в средата на каросерията

Заводът сега се разраства и тепърва ще расте. Ще се строи и работи поно- вому, за да може да задоволи нарасна­лите нужди на автомобилния транспорт.

Вън на двора едно до друго стоят токущо пристигнали шасита. Трудно е човек да си представи тези метални конструкции, снабдени само с двига­тел и колела като бъдещи автобуси за междуградски пътувалия или за град­ски транспорт. Работниците от завода не след дълго ще ги превърнат в удобни автобуси. Сега колектив завърши изграждането на нова автобусна каросерия по лиценз на западногерманската фирма ,,Сетра“ върху шаси и двигател на ,,Шкода RTO“ с мощнаст 165 к.с.

Задачата на творческия колектив на НИПКИДА беше да приспособи каросерията ,,Сетра“, която няма шаси (самоносеща се каросерия) със съвсем нови конструктивни носещи елементи, като чрез дългия път на изпитание и проверки се създаде сегашната каросерия на автобус 11Г-10.“

Мдаа… а я сега харесайте Facebook страницата на сайта ни ==> https://www.facebook.com/sandacite

Вашият коментар

Your message*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Name*
Email*
Url