Историята на Рено Алпин

Историята на Рено Алпин

от РусенскоВарено » Пон Мар 11, 2013 5:19 pm

Алпин (на френски Alpine) е бивш френски автомобилен производител от град Диеп, който използва основно части от Рено. Фирмата е основана през 1955 г. от автомобилния състезател Жан Ределе, а през 1973 г. Рено закупува мажоритарния дял акции в компанията, а в края на 70-те придобива цялата собственост, от тогава е преименована на Алпин Рено. В периода 1967 - 1969 в България се произвежда моделът Булгаралпин на базата на Алпин А110. Производството на Алпин е преустановено през 1996 г. В момента фабриката в Диеп се използва от Рено Спорт, дивизята на Рено, отговаряща за спортната програма на марката, както и за производството на "наточените" цивилни модели, носещи наименованието RS.

Алпин 106
Изображение


За времето си Жан Ределе е най-младият дилър на Рено във Франция. От там са и връзките му с фирмата, с която по-късно започва сътрудничество при производството на автомобили. Като автомобилен състезател печели победи с модела Рено 4CV, който той модифицира, например заменяйки тристепенната скоростна кутия с петстепенна и използвайки алуминий в каросерията. Самият Ределе казва: " Избрах името Alpine за моята фирма, защото това прилагателно представлява за мен спомените от удоволствието от шофирането по планинските пътища. Това е от покоряването на Алпите в моя 4CV, когато ми беше най-забавно. Изпитаното увлекателно чувство за контрол е това, което искам клиентите ми да усетят зад волана на колата, която възнамерявам да построя. Alpine е име, което звучи добре, но също така е и символ". Когато през 1955 г. основава собствена автомобилна компания, той я нарича Алпин в чест на най-големите си победи, извоювани на ралита в Алпите. Той не знае, че година преди това британската компания Сънбийм е кръстила един от моделите си Алпайн (Sunbeam Alpine) и това съвпадение създава ядове на Алпин през годините, защото във Великобритания правата над името са собственост на Сънбийм и там Алпин не може да продава автомобилите си това наименование.

Първият автомобил Алпин е А106. Заедно с братя Шап, Ределе конструира каросерия от фибростъкло (той е един от първите, направили това), която използва в този модел. Като цяло А106 използва платформата на Рено 4CV, както и някои негови механични и технически части и детайли от интериора. Автомобилът се оказва успешен и скоро започва производството и на негов кабрио вариант, чиито дизайн е дело дизайнерското студио на небезизвестния италинец Джовани Микелоти. Алпин използва този дизайн в произвежданото между 1958 и 1963 г. купе с 2+2 места А108.

Алпин 106 Кабриолет
Изображение

Алпин 108 Берлинета

Изображение

В началото на 60-те години механичните части в колите на Алпин започват да показват признаци на остаряване и неблагонадеждност. Когато Рено представя модела си Рено R8, сътрудничеството между двете фирми вече е достигнало такава фаза, че Алпин получава правото да преработи използваните от тях шаси и каросерия, за да може да се използват части от R8. Новият автомобил е наречен Алпин А110, известен е и като Берлинет. Стартът на производството е през 1961 г. В началото се предлага с 956-кубиков двигател с едва 51 к.с. (38 кВ), а с течение на времето заводските модели стигат до 1600 кубика и над 140 к.с., докато допълнително тунинговани модели използват 1800 кубикови двигатели със 180 к.с. (134 кВ). В комбинация със състезателното тегло от около едва 620 кг, производителността на А110 е отлична и тази модел става предпочитан от много автомобилни състезатели. С него са постигнати множество победи, сред които и тази на Илия Чубриков на Рали България. През 1968 г. целият бюджет на Рено за автомобилни спортове отива в Алпин.

Алпин 110 Берлинета

Renault-Alpine_A_110.jpg


Renault-Alpine_A_110_02.jpg


Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

БулгарАлпин

В края на 1966 г. основателят на френската фирма Алпин Жан Ределе пристига в София по покана на ДСП "Булет", което наред с Булгаррено има намерение на усвои и монтажа на Алпин в България. У нас Ределе се запознава с нашия изтъкнат автомобилен пилот Илия Чубриков, който има възможност да изпробва атрактивния Алпин A110 по една от готовите отсечки на все още строящото се Околовръстно шосе. Ределе предлага изгодна оферта за взаимно сътрудничество и още в началото на 1967 г. изпраща у нас 1100-кубикови двигатели и агрегати, с които са окомплектовани два автомобила Булгаррено 8. Малко по-късно същата година, с единия от тях Илия Чубриков печели първо място в генералното класиране на рали „Трансбалкания“. Съвсем скоро след този успех Ределе изпраща у нас и собствен екип, който да съдейства на българските специалисти при усвояване на монтажа на Булгаралпин.

За изработването на стъклопластовите каросерии е закупен лиценз на стойност 8 милиона френски франка, в резултат на което е доставено специално оборудване, а Чубриков е назначен от ДСП „Булет“ за отговорник по спортното производство. Използваната в случая епоксидна смола за изработване на каросериите, първоначално се внася от Франция, но впоследствие започва да се доставя от ГДР и Полша.

Първите бройки Булгаралпин са сглобени в края на 1967 г., когато ефектният спортен автомобил вече е абсолютен хит в Европа и Америка, а неговото производство в България става повод за заслужена национална гордост. През 1968 г. два състезателни автомобила Булгаралпин, управлявани съответно от екипите на Илия Чубриков и Никола Чубриков, Атанас Тасков и Атанас Агура, за първи път взимат участие в рали Монте Карло.

Въпреки, че е предназначен предимно за спортните тимове в страната, Булгаралпин е достъпен и за някои от по-заможните частни клиенти, сред които е известният български режисьор Васил Мирчев. През 1969 г. той посещава кинофестивала в Кан, изминавайки разстоянието между София и курортния френски град само за 16 часа, благодарение на перфектата динамика на своя автомобил. По същото време с чисто рекламна цел към ДСП “Булет” е създаден и автомобилен отбор, в който са включени братя Чубрикови, братя Агура, Роберт Кюркчиев, Славчо Георгиев и Атанас Тасков. Още с първите си изяви, кратко просъществувалият спортен тим се налага като безспорен фаворит в голяма част от автомобилните състезания у нас и в чужбина. През 1978 г. всички автомобили Булгаралпин излизат от хомологация и са спрени от състезания.

Първоначалните намерения са да бъде изработван по един автомобил Булгаралпин на ден, но и до момента все още е трудно да се уточни общият брой спортни коли, произведени в Пловдив за периода 1967-1969 г. Според някои данни са завършени само 60 автомобила, според други те са 120, като 70 от тях са били предназначени за родния пазар, а останалите 50 за износ. Ръководителят на това производство Илия Чубриков си спомня за около 100 произведени броя, като нито един от тях не е изнасян зад граница. Цената на Булгаралпин в края на 60-те години е 8200 лева.

Изображение

Изображение

Илия Чубриков с колата си.

Изображение

chubrikov-alpine.jpg


Спортните успехи на Алпин продължават и в началото на 70-те години, като през 1971 и 1973 г. пилоти с автомобил Алпин А110 окупират призовите места на рали Монте Карло, а през 1973 г. дори печели титлата при конструкторите в Световния Рали Шампионат. В този период продажбите на Алпин се увеличават и достигат до 1421 автомобила през 1972 г., но бензиновата криза от 1973 г., която засяга редица автомобилни производители по целия свят, води до техния спад до 957 бройки през 1974 г. Рено измъква Алпин от затрудненията, изкупувайки мажоритарния дял акции през 1973 г., а по-късно се сдобива и с цялата собственост. Въпреки това Алпин започва да губи позиции на състезателния фронт, защотото продължава да залага на модела А110 с дизайн от 1962 г. и сравнително много части, споделяни със серийните му събратя, който вече е достигнал връхната точка на модифицирането си, докато конкуренцията в лицето на други производители и най-вече на Ланча с модела Стратос започва да печели все повече победи. През 1974 г. Алпин произвежда няколко бройки Рено 17 Гордини за заводския си отбор, с които печели кръг от Световния Рали Шампионат в Детройт, САЩ. След като Рено купува фирмата за тунинг Гордини, двете с Алпин са слети в Рено Спорт. В резултат се появяват няколко състезателни модела, най-успешният от които е Рено Алпин А442, който печели 24-те часа на Льо Ман през 1978 г., пилотиран от Дидие Пирони и Жан-Пиер Жосо.

Рено 17 Гордини

Изображение

Рено Алпин А442

Изображение

Наследникът на Алпин А110 се появява през 1971 г. Това е Алпин А310. Той също е спортен автомобил с задно разположен двигател. В началото разполага с четирицилиндров 1.6 литров агрегат от Рено 17 TS. В началото моделът не се радва на добри продажби - от една страна, А110 продължава да се произвежда, а от друга цената на А310 е по-висока от тази на конкурентните модели. През 1976 г. моделът получава нов дизайн от Роберт Опрон и по-мощен двигател - 2.7 V6 PRV. През 1977 г. Ги Фреклен печели с този автомобил Френския рали шампионат. А310 е последният модел на Алпин като самостоятелен производител. Сглобява се до 1984 г. Произведени са общо 11.616 екземпляра.

Алпин А310

Изображение

Изображение

Изображение

През 1986 г. на пазара се появява нов модел - двувратото купе с 2+2 места Алпин GTA. Това е първият, който е разработен под ръководството на Рено. Дизайнът е базиран на този на А310, но елементите са по-модерни. Автомобилът е много олекотен благодарение на употребата на фибростъкло и полиестер. Това е една от най-аеродинамичните коли за времето си. Варантът без турбо (2849 кубиков агрегат от Рено 25 със 160 к.с.) има коефициент на аеродинамично съпротивление от едва 0.28, докато турбинираните версии (2458 кубикови двигатели със 180 - 210 к.с.) имат коефициент на съпротивление от 0.30. Специалната изработка GTA Le Mans е най-ценната версия на GTA, защото от нея са произведени само 325 екземрляра.

Алпин GTA Le Mans

Изображение

Изображение

Изображение

Последният модел произведен от фирмата е А610. Произвежда се в перода 1991 - 1995 и е наследник на Алпин GTA. Въпреки промените в екстериора и интериора, А610 наподобява по форма GTA (още повече, защото предназначените за САЩ модели GTA имат вдигащи се фарове, каквито са и тези на А610). Моделът е брандиран отново само като Алпин, защото според производителите добавката "Рено" в Алпин Рено, а по-късно и Рено Алпин, отвличат вниманието от спортния имидж на марката Алпин. Двигателят е трилитров турбо V6 с 250 к.с.

Алпин А610

Alpine А610.jpeg


Изображение

Изображение

След като производството на модели Алпин е преустановено, фабриката в Диеп не затваря врати. Там започват да се произвеждат RS (Renault Sport) версиите на модели на Рено, които са по-спортни в сравнение с нормалните си събратя - Рено Спайдър RS, Рено Клио RS, Рено Меган RS и Рено Туинго RS.

В края на 2007 г. ставя ясно, че около 2010 г. Рено смята да пусне на пазара спортни автомобили, които ще се продават под името Алпин. През февруари 2009 г. обаче се появява информация, че в опит да намали разходите си по време на световната финансова криза, Рено е прекратило тези планове.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Аватар
Регистриран потребител
 
Мнения: 111
Регистриран на: Чет Ное 15, 2012 11:36 am
Местоположение: гр. София

Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта