Страница 1 от 1

Повишаване КПД на компютърните захранвания

МнениеПубликувано на: Пон Яну 19, 2015 6:50 am
от peppone1
Здравейте, слабото място при импулсните захранвания са филтровите кондензатори. За предпочитане е мощността на захранващия блок да надвишава консумираната мощност от компютъра, така се облекчава неговата работа и съответно се удължава животът му. В повечето захранвания схемите са сходни, въпреки че са с различна мощност, тази разлика е предимно в капацитета на филтровите кондензатори и на практика мощността може да се увеличи чрез увеличаване на техния капацитет. Но понеже поставянето на голям капацитет, утежнява режима на самия кондензатор и той бързо ще си замине, а това не решава проблема и затова е правилно той да се състави от няколко елемента, свързани успоредно, като оригиналните елементи да не се подменят с по-голяма стойност, а ако има възможност да се добави допълнителен, който ще облекчи работата на входните кондензатори в изглаждащият филтър. Това може да се направи или на отделна малка платка, свързана с кабелчета под другите елементи, ако няма свободно място на основната платка. Шунтирането на филтровите дросели също олекотява режима на входните кондензатори, но пък се увеличават пулсациите на изхода и ще е необходим допълнителен капацитет, затова този метод се прилага в краен случай, когато често се надуват, обикновено в евтините захранващи блокове, а в много от тях са спестени тези дросели. Но за да не правим такива сложни процедури, захранването може въобще да не се отваря, а допълнителният елемент да се свърже извън захранващия блок, например към някоя свободна букса за харддиска или CD-устройството, в която да включим мъжка букса, и към нея да запоим два кондензатора, съответно на +5V (червен кабел) и +12V (жълт) и маса (черен). За това не ни е нужна платка и можем да изолираме кондензаторите с един голям термошлаух и със свинска опашка да ги захванем към шасито. Дори и захранването да е ново и да работи стабилно тези кондензатори не са излишни и ще го облекчат при голямо натоварване и биха компенсирали, ако е старо, особено дънната платка. Капацитета се избира опитно, като към свободния захранващ цокъл на +12V включим крушка 12V/50-60W и ако тогава компютъра не ще да включи и се задейства защитата, трябва да го изключим от мрежата и да изчакаме няколко секунди, докато се изпразнат кондензаторите и да изстине добре крушката и след това свържем допълнителния кондензатор, например 2200uF, но не повече щото сумарният капацитет ще натовари захранването и ще стане по-лошо. Този товар е изпитан върху захранващ блок ATX 350W, на който са сменени всички филтрови Low ESR кондензатори, като за по-голяма мощност, крушката трябва също да бъде по-мощна, както и капацитета да е по-голям, но не прекалено. Не се препоръчва да измерваме напреженията с волтметър, тъй като захранващия блок автоматично ги компенсира и на практика уреда ще отчете незначителна промяна, а вътре захранването ще се товари недопустимо, както и тестването с крушката не е точно, тъй като началния ток е около 10 пъти по-голям и защитата от претоварване би могла да включи, а реално да не се претоварва. Най-точно можем да го изпробваме, като направим съпротивление, например от кантал от някой изгорял реотан за печки или котлони и от оплетката на изводните краища навием 2-3 навивки за 12V и по време на пробата го потопим в чаша с вода. Проблема е как можем да компенсираме и главното напрежение +3,3V за дънната платка, освен, че повечето захранвания са снабдени с допълнителна такава букса или ако ни се занимава да режем кабели и да вадим клемите от цокъла, всичко ще бъде наред. Но каквото и да правим извън захранването, ефекта ще е незначителен и би бил забележим само при изтощено захранване. Най-правилно е допълнителния кондензатор да се постави успоредно на входния, преди дросела, а при липса на дросели може и отвън. Не трябва да поставяме миниатюрни елементи, тъй като импедансното съпротивление е пряко зависимо от размера и трябва да подберем с по-високо напрежение ако се събират, също и по-високи, добре е и да ги повдигнем над платката, като под тях сложим гумена тапа, свалена от някой стар кондензатор, но натиска към платката не трябва да е голям за да не се отскубне кондензатора от спойките.Важно: Не бива да включваме захранващия блок отворен, тъй като се нарушава конвекцията и може да прегрее.