Регенериране на сулфатизиран акумулатор

Кинескопи, репродуктори, платове, фурнир, кабели, лампи и пр.

Регенериране на сулфатизиран акумулатор

от peppone1 » Пет Мар 27, 2020 10:48 pm

Здравейте, имам един нов акумулатор 12V 9Ah, който изобщо не е бил употребяван и зареждан в период от 2г. и така се е сулфатизирал. Грешката ми беше че откакто съм го купил въобще не съм го зареждал и съм го забутал в шкафа, а кой знае и колко време е стоял в магазина преди това незареждан. За разлика от един друг стар автомобилен акумулатор от 90-те, 60Ah, за който също бях публикувал тема тук и който беше стоял 10-15г. в избата и преди това ползван в автомобил, него успях да го възстановя чрез доливане на вода в изсъхналите килийки и чрез продължително зареждане с по-голям ток от номиналният. В момента в който покафевяха положителните плочи и в последната килийка, разбрах че и тя най-накрая се е заредила и напрежението достигна нормата си, но след няколко часа винаги спадаше до 10V и така трябваше през няколко часа да се дозарежда. По мое мнение в този отрязък от време акумулатора имаше доста голям капацитет, щом успяваше да захрани 300-400W консуматор за около 10 минути с инвертор 12-220V, а това са 30A ток, като пренебрегнем загубите в инвертора. Това е недопустимо голям товар дори за нов акумулатор, освен за 1-2 секунди до запалването на автомобила. После изплаквах на няколко пъти акумулатора с нов електролит, от който се отдели доста оловна утайка, но спадането на напрежението не се предотврати, защото плочите вече се бяха разрушили, а плакненето и тръскането ги е довършило.

Освен това положителната му клема се беше разцепила с едва забележима кръгообразна фуга, в която вътре леко искреше. Диаметъра на здравата вътрешна част на клемата беше равен на диаметъра на долната й част, намираща се под капака на акумулатора. Пукнатината бе много тънка и отвътре се бе доста окислила, затова обелих външната й част и клемата стана по-тънка от отрицателната и така лесно може да се сбърка поляритета. Но гледам че се продават втулки за по-тънки нестандартни клеми , но не знам с какъв диаметър са и дали ще паснат на разцепената клема. Но да се върна на темата.

Новият акумулатор е с гел и не става просто да му долея вода, а и не ща да го скапвам. За разлика от автомобилният, който успях да заредя с малко по-голям ток и на който токоизправителя беше филтриран с кондензатор, което е опасно и за самият кондензатор, когато е с недостатъчен капацитет, но и самият акумулатор в процес на зареждане играе ролята на филтров кондензатор. Ето защо много техници допускат грешката при сглобяване на самоделен токоизправител, да вдигнат изходното му напрежение над максималното, това на акумулатора, което е около 16V в момента на кипенето. Така те изчисляват трансформатора да подава 16-17V и изправителя да го смъкне с 1V, което също е много опасно и бързо ще повреди акумулатора и токоизправителя, ако той няма регулатор на зарядният ток, поради причината която споменах, че акумулатора също представлява филтров кондензатор и той ще вдигне напрежението 1,41 пъти, т.е. 16х1,41=22,5V. Така и аз по погрешка като бях по-малък поправих един токоизправител като пренавих трансформатора му, но напрежението му излезе доста по-ниско 11V. След което за мое разочарование и за да отбия номера му свързах един малък филтров кондензатор който да го вдигне и се чудех как този малък кондензатор е успявал да зареди акумулатора. Но ето че грешката е била вярна и кондензатор изобщо не е трябвало да му слагам. Учили сме също че акумулатори можели да се зареждат и с еднопътен изправител, а дали просто може или е по-добре? Сулфатизирани акумулатори с фабричните зарядни се зареждат с пулсиращ ток, така и еднопътния токоизправител ще създаде по-големи пулсации, а изходното напрежение на токоизправителя на празен ход ще е със средна стойност 16х0,637=10V. А трансформатора трябва да е с напрежение не по-високо от 12Vпри еднопътния и двупътния токоизправител.

Въпросният акумулатор съм опитал да заредя с напрежение, измерено на клемите на акумулатора 17V, подадено през крушка 12V 20W, която едва се зачервява, но акумулатора не успява да се зареди. Но понеже крушката не е достатъчно чувствителна и не може да покаже как тече процеса по зареждането, затова вместо последователно с акумулатора да свържа крушка, свързах такава последователно на зарядното 220V 100W, която вече по динамично да отчита промяната в зарядния ток. Това напрежение излиза че не е достатъчно високо за да пробие кората от сулфат върху плочите на акумулатора, но и не вярвам чак толкова да е дебела пред вид че не е бил използван или пък просто гелът да е изсъхнал. Регенерирал съм такъв тип гелови акумулатори с доливане на вода, но не съм ги пробвал продължително време, други пък само кипят, но не се зареждат. Следва да опитам с еднопътен изправител, както и с по-високо напрежение и задължително през крушка, която в последствие ще сменям с по-мощна. Ако не стане и така, ще търся някое фабрично зарядно, а преди да купувам акумулатор задължително ще го меря, и ще гледам срок на годност, ако го пише.
Изображение
Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.

Професионализмът не е в това да не допускаш грешки, а да си направил всички възможни грешки, в най-тясната област.
Аватар
Регистриран потребител
 
Мнения: 208
Регистриран на: Нед Юни 09, 2013 1:14 am
Местоположение: Пловдив

Re: Регенериране на сулфатизиран акумулатор

от vladimirstanoev » Сря Май 06, 2020 2:32 pm

peppone1 написа:той ще вдигне напрежението 1,41 пъти, т.е. 16х1,41=22,5V.
Това е така, когато вътр. съпротивление клони към безкрайност, демек когато акумулатора е 100% за гюма Изображение
peppone1 написа:трансформатора трябва да е с напрежение не по-високо от 12Vпри еднопътния и двупътния токоизправител.
Извинявам се за глупавия въпрос, ама при тая далавера тока няма ли да тече в обратната посока, от разредения до 11V акумулатор към зарядното 7V? icon_rolleyes.gif
Ueff=[12-1(за греца)]x0.707=11x0.707=7.7V
Аватар
Регистриран потребител
 
Мнения: 2283
Регистриран на: Пон Фев 11, 2013 2:34 am
Местоположение: София


Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта