Страница 1 от 2

Ремонт на сулфатизиран акумулатор

МнениеПубликувано на: Пон Фев 02, 2015 9:59 pm
от peppone1
Здравейте, реставрирането на стари и сулфатизирани акумулатори е доста труден процес. Аз имах проблем с един доста стар акумулатор 60A/h, беше поне на 15г. и ми беше нужен за захранване на инвертор 500W, но в него нямаше никакъв ток и от киселината беше останало само вода. Заредих го с много голям ток и електролита възстанови киселинната си основа, но последната клетка беше тотално изсъхнала и се беше образувал дебел налеп върху плочите, а положителната плоча си беше възстановила характерния сивкав оловен отенък. Но отново чрез голям заряден ток, тя бързо се окисли и доби обичайния кафяв цвят, киселината също се концентрира и после тази клетка остана най-стабилна. Така акумулатора успя да захрани инвертора на пълна мощност за няколко минути, а това са над 30A, около 5 пъти над допустимия разряден ток, е автомобила няма да запали, но на мен ми свърши работа. Проблемът е, че когато една от килийките е повредена, тя се превръща в проводник и целия заряден ток отива към здравите кутийки и може да ги разруши. Тогава се налага да заредим само дефектната. Ако акумулатора бързо губи напрежение, както беше при мен, значи положителните плочи са се разпаднали, тогава трябва да се излее електролита и да се прецеди добре от оловния прах и кутията да се изплакне обилно с вода, препоръчително е да заредим акумулатора преди изплакването. Ако и тогава не се оправи, значи положителните плочи са се разпукали или някои от връзките им са разрушени. Друг необичаен дефект е и отцепването на плюсовата клема, която остава проводима само в центъра, а периферията буквално се е отделила от средата. В такъв случай може с нож да разкъсаме образувалият се пръстен и към изтънелият извод да закачим по-малка щипка. Понеже процепът в оловото е много тънък и не се вижда с просто око, лесно се проверява като свържем мощен консуматор, например халогенна крушка 100W по външната обвивка и после в центъра на клемата, ако в първия случай тя свети слабо, а в средата работи на пълна мощност и се забелязва искрене във вътрешната страна, това означава че действително клемата се е разцепила. За да се избегнем тази повреда, можем да пробием няколко дупки в кутията, около плюсовият извод, но не много близо, за да отвеждат изпаренията навън, както и да пробием малка дупка върху тапите и да покрием акумулатора с влагоустойчива хартия или вата, например за абсорбатори. Но купешките токоизправители не осигуряват такъв голям заряден ток, затова е по-удачно да си направим сами. Мойто зарядно сам съм го сглобявал, а зарядния ток го увеличавам чрез свързване на допълнителна намотка, като изходното напрежение трябва да е над 16,2V (2,6 до 2,75V на клетка, по време на кипенето), измерено в процес на зареждане, като това е максималната стойност на един добре зареден акумулатор, веднага след изключването напрежението бързо спада до 14V, а след няколко часа до 13,2V. Един силно сулфатизиран акумулатор (плочите се сулфатизират, когато напрежението спадне под 10,8V или 1,8V на клетка), първоначално трябва да го заредим с недопустимо голям ток, над максималния 1A/дм./кв. или 1/10 от капацитета, т.е. ако акумулатора е 60A/h, то максималния заряден и разряден ток не бива да е над 6A, но когато той е сулфатизиран се допуска ток 1/5 от капацитета, но само в началото, докато поожителната плоча стане кафява и електролита се сгъсти до 1,1 - 1,4 г/см/куб. и после намалим тока. По време на кипенето температурата на електролита не бива да надвишава 40 гр. Гъстотата на електролита можем да измерим с ареометър, но само в краен случай трябва да доливаме електролит, понеже бързо ще сулфатизира плочите, налива се дейонизирана вода, продава се по хипермаркетите и бензиностанциите. При изплакването не бива да тръскаме акумулатора, защото плочите допълнително се разронват. Не трябва и да се обръща зареден акумулатор, тъй като оловния прах ще проникне между електродите. Затова на дъното на съда, във всяка кутийка са поместени по-малки килийки, в които се събират утайките. Но нали улиците ни са на дупки, и после китайците са ни виновни за краткия живот на акумулаторите. Е, вече има решение, в новите акумулатори вместо киселина добавят гел, но става и с вода, за целта с макетен нож отлепяме горната плочка (при малките акумулатори за шир потреба) и сваляме гумените тапи, ако плочите са покрити с бял налеп и са сухи трябва като за начало да му долеем вода, но да не се заблудим защото между плочите е, поместена бяла влагоустойчива хартия, напоена с електролита. Ако след зареждането киселинността е много слаба, тогава вече може да долеем малко електролит. Ако търсим нов акумулатор е препоръчително да изберем такъв с гел и ако имаме нов електролит, можем да го налеем с него за да може след време да го изплакнем и да не хабим тубичките с гела, а да ги запазим за резерва за следващия акумулатор, който ще закупим по-нататък. Ако акумулатора след зареждането покаже добри резултати, добре е да излеем електролита от всички клетки и да ги смесим и да го прецедим с фуния и памук, това ще ни гарантира, че плътността във всички килийки ще бъде еднаква. Но най-добре да си купим нов разтвор, цената е около 1-2лв. на литър, като за 60A/h ще е необходимо 2л.
Важно: Не бива да стоим над акумулатора, когато той се зарежда, тъй като изпаренията са силно отровни, но не по-отровни от киселинния флюс с който понякога запойваме, желателно е когато работим в такава среда да си поставяме маска за лице и помещението редовно да се проветрява.

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

МнениеПубликувано на: Вто Фев 03, 2015 12:26 am
от plamenp
.......Гъстотата на електролита може горе-долу да проверим, като опитаме с върха на езика, да не е прекалено кисел и да се търпи.......

Нямам думи!

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

МнениеПубликувано на: Вто Фев 03, 2015 1:11 am
от doctorZizi
темата е цитат от Ретро музеума и изказаните твърдения са като за някоя детска градина, а пробата с върха на езика сигурно трябва да влезе в Гинес. Пепоне, не знам дали някога си се докосвал до оловен акомулатор, но да извиняваш за израза- глупостите за които говориш явно си ги чул в някои фентази филм. Ако става въпрос за някои основен акомулатор все ще ти повярвам, че на 15 г има още живот в него, но за оловен- даже и при военните го няма- повЕрвай ми. Особено след обяснението в какво състояние е бил мога да кажа - е те таково животно нЕма.

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

МнениеПубликувано на: Вто Фев 03, 2015 3:04 am
от peppone1
А, бе ти и тук ли се намърда, тясно ли ти стана в ония форум, та дойде и тук да цапаш? Аман! Да, грешката е моя, акумулатора е на около 20 г., но не беше използван сигурно 10г. Нямам намерение тука да сканирам и книги, няма да се съдим нали? Вместо да спориш, посети някоя библиотека и прочети някоя стара нашенска книжка, та белким и аз науча нещо от старите майстори, но май ще дойде от младите. Скучно ми е да чета в технически раздел как нещо не можело да се поправи и трябвало да си купим ново. Някой ако има излишни пари, да купи едно и за мен, ще му бъда много благодарен.
plamenp написа:.......Гъстотата на електролита може горе-долу да проверим, като опитаме с върха на езика, да не е прекалено кисел и да се търпи.......
Нямам думи!

Обясни на младите от къде ще си намерят уред за гъстотата, опитният дегустатор, понякога може да е по-точен, а и гарантирам че никой няма да се отрови, дори случайно съм го погълтал, е вярно,боляха ме една седмица зъбите, но то бяха доста дегустации на миризливото и гадно пиво.

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

МнениеПубликувано на: Вто Фев 03, 2015 12:56 pm
от doctorZizi
колега, не те познавам, но за твоя информация прочети какво пише под моя и твоя аватар- кои кога се е регистрирал в този , а и в другия форум- май ти си се "намърдал" доста след мен. Ако случайно не ти прави впечатление имам някакви права повече от теб и за обида на Модератор може да се наложи да си седиш в къщи и да си четеш книжки преди да започнеш да плюеш. Приеми го като предупреждение и при втори подобен случай ще получиш съответното наказание

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

МнениеПубликувано на: Вто Фев 03, 2015 1:09 pm
от Антон Оруш
Не се карайте. Спорете аргументирано.
Предпочитам форумът да се пълни и с практически технически теми, не само с архивни. Нека peppone1 си пише, но при възникнал спор да има обсъждане в рамките на добрия тон.

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

МнениеПубликувано на: Вто Фев 03, 2015 2:52 pm
от plamenp
peppone1 написа:Обясни на младите от къде ще си намерят уред за гъстотата, опитният дегустатор, понякога може да е по-точен, а и гарантирам че никой няма да се отрови, дори случайно съм го погълтал, е вярно,боляха ме една седмица зъбите, но то бяха доста дегустации на миризливото и гадно пиво.


Обяснение за младите: Уредът с който се измерва плътността на електролита се нарича аерометър и струва около 30-на лева.Много по-малко от колкото ще дадете за лекари ,зъболекари или не дай Боже поп.

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

МнениеПубликувано на: Вто Фев 03, 2015 3:07 pm
от peppone1
doctorZizi написа:колега, не те познавам, но за твоя информация прочети какво пише под моя и твоя аватар- кои кога се е регистрирал в този , а и в другия форум- май ти си се "намърдал" доста след мен. Ако случайно не ти прави впечатление имам някакви права повече от теб и за обида на Модератор може да се наложи да си седиш в къщи и да си четеш книжки преди да започнеш да плюеш. Приеми го като предупреждение и при втори подобен случай ще получиш съответното наказание

Аз не гледам кой какъв ранг има, но за клеветене и обида от Модератор мисля че също би трябвало да има санкции, при положение, че с толкова с детайли описах, нещо от практическия си опит, тук-таме може да има някои технически неточности, но бих желал да бъда поправен, все пак това беше преди 5г. и не мога да помня всичко, но всички се хванахте за "дегустацията". Вярно, сярната киселина може да увреди трайно лигавицата и зъбния емайл, както не трябва да вдишваме изпаренията по време на зареждането. Ако акумулатора след зареждането покаже добри резултати, по-удачно е да излеем електролита от всички клетки и да ги смесим, това ще ни гарантира, че плътността във всички килийки ще бъде еднаква. Но най-добре да си купим нов разтвор, цената е около 1-2лв. на литър, като за 60A/h ще е необходимо 2л. Цитирам мненията си тук, защото там не е разрешено да допълвам темите си, а не обичам някой модератор да ми ги оправя.

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

МнениеПубликувано на: Вто Фев 03, 2015 7:19 pm
от Vladislav
plamenp написа:
Обяснение за младите: Уредът с който се измерва плътността на електролита се нарича аерометър и струва около 30-на лева.Много по-малко от колкото ще дадете за лекари ,зъболекари или не дай Боже поп.


Не си прав, и за поп ще дадеш горе долу толкова. А уредът се казва всъщност ареометър. Аерометърът, ако има такъв, следва да е за измерване на въздух icon_e_biggrin.gif

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

МнениеПубликувано на: Вто Фев 03, 2015 8:54 pm
от plamenp
Vladislav написа:
plamenp написа:
Обяснение за младите: Уредът с който се измерва плътността на електролита се нарича аерометър и струва около 30-на лева.Много по-малко от колкото ще дадете за лекари ,зъболекари или не дай Боже поп.


Не си прав, и за поп ще дадеш горе долу толкова. А уредът се казва всъщност ареометър. Аерометърът, ако има такъв, следва да е за измерване на въздух icon_e_biggrin.gif


Моя грешка!Разбира се,че е ареометър!Ама то така става в бързината.И все пак да не бързаме за попа. icon_e_biggrin.gif