Автомобилите с марката МОСКВИЧ (от руски - "московчанин") са доста популярни у нас в близкото минало най-вече с моделите 403, 407, 408, 408И, 412, 2141 и 21412 известен по-късно като Алеко.
Историята на марката обаче започва в далечната 1929г. когато е започнато строителството на Московски завод за сглобяване на автомобили с проекто капацитет 24 хиляди броя годишно. През 1930г завода започва работа и сглобява Форд модели А и АА.
Форд АА
През същата година е преименуван на "Государственный автосборочный завод имени КИМ" Производството на Форд продължава до 1933г. Пак тогава завода става филиал на Горковския автомобилен завод ГАЗ и започва производството на ГАЗ АА представляващ копие на Форд АА
ГАЗ АА
През 1939г завода е изваден от състава на ГАЗ и става самостоятелно предприятие с името "Московский автомобильный завод имени КИМ". След 2 години през 1941г цялата му продукция е ориентирана за военни нужди.
През 1945г. с цел производството на автомобили за народа завода отново се връща към автомобилно производство и е прекръстен на "Московский завод малолитражных автомобилей" (МЗМА). Започва монтирането на поточни линии взети като трофейни след края на втората световна война от заводите на Опел и през 1947г. е пуснат в производство Москвич-400 представляващ пълен аналог на Opel Kadett K38 от 1936г.
Москвич-400
Opel-kadett-1936
През 1948 година започва и износа на Москвич. Модела 400 се произвежда до 1954г когато се появява модернизираният 401 вече и в няколко модифкации - седан с 4 врати и 4 места, кабриолет също с 4 врати и 4 места, фургон дървен или метален съответно с 3 и 2 врати, пикап с 2 врати и санитарен. Двигателя е 4 цилиндров 4 тактов карбураторен с обем 1074 см3 и мощност 23 и 26 кс.
401
401 кабриолет
През 1958г. в производство влизат изцяло нови модели 407 и 423 отличени със златни медали на международното автомобилно изложение в Брюксел същата година. Двигателите им са подобрени и вече са с обем 1360см3 и 45кс. От тях има опитни образци със задвижване 4х4 за жалост не влезли в серийно производство.
407
423
423 4х4
Декември 1963г от конвейра на завода слиза последният 407 и влиза в производство преходния модел с номер 403
403
1964г. започва производството на култовият модел 408 добре познат и от филма "С деца на море" с незабравимия Георги Парцалев. Купето му е изцяло ново с четири врати и пет места, барабанни спирачки отпред и отзад, 4 скоростна предавателна кутия, задно предаване с горен скоростен лост разположен на кормилния прът и модификация с 2 или 4 фара като тази с 2 фара е предназначена предимно за азиатския пазар. Двигателя е отново 1360см3 и 45кс. Окачването е доста комфортно, отпред независимо с носачи, пружини и амортесьори а отзад на цял мост /диференциал с ръкави/, ресьори и амортесьори.
408 има дизайнерски сходства с BMW 700 LS от 1962г.
BMW 700 LS
408
модификация "универсал 427"
универсал на автомобилно изложение:
408 има и две много приятни и стилни разработки с много иновативни решения, за жалост не влезли в серийно производство защото е било преценено, че са прекалено луксозни за пролетариата, това са кабриолет и купе. Те определено биха имали сериозен успех на запад.
408 седан е първият съветски автомобил сглобяван и у нас в гр. Ловеч под името Москвич-Рила 1400. Той е пълно копие на съветския и почти всички части и възли са били доставяни от СССР. Модела 408 е бил модерен за времето си автомобил и е имал голям експортен успех и в редица западни държави особено в скандинавските където е бил известен, търсен и произвеждан под имената Scaldia 408, Scaldia 1360, Scaldia 1400 или Scaldia Elita от фирмата Scaldia-Volga. Участвал е и е печелил в няколко известни ралита. През месец май 1967г. е произведен едномилионният Москвич 408. През същата година автомобила получава няколко конструктивни изменения и в него започва да се монтира и новият и по-мощен двигател УМЗ 412 с 1500см3 и 75кс. взаимстван от двигателя на BMW 1500 от 1963г. За разлика от предишният този е доста по-модерен, вече с горно разположен разпределителен вал задвижван от верига и алуминиев блок и глава.
BMW 1500
След 408 се появява модела 408И, представляващ нещо като фейс-лифт с променена форма на фаровете, задните светлини, интериора, арматурното табло и вече с долно разположен скоростен лост. Също така за двигателя 1500 се монтират предни дискови спирачки и серво усилвател на спирачното усилие. В 408И също се вграждат и двата вида двигатели 1360 см3 и 1500см3. Този модел също има добър експортен успех на запад.
408И
408И - 1500
Експортен комби модел с десен волан за Обединеното Кралство.
През октомври 1968 година МЗМА е преименуван на <Aвтомобильный завод имени Ленинского комсомола> АЗЛК. През 1974г. е произведен дву милионният 412 а в края на 1975г. производството му е прекратено и е заменен с моделите 2140 и 2138 като и двата са с еднотипно купе, но 2140 е с двигателя с обем 1500см3, а 2138 с 1360см3. Любопитна подробност е, че дизайна на 2140 е дело на дизайнер от САЩ. Моделите 2140 и 2138 също са произвеждани и у нас.
2140
На по-късен етап двигателя 1360 е заменен изцяло от двигателя 1500, като последния е модифициран за работа с по-ниско октанов бензин и автомобилите произвеждани с него излизат с индекс 2140 Д /дефорсиран/.
През 1977г. вече са изнесени един милион москвича, а през 1980г. от конвейра слиза три милионният Москвич от модела 2140.
Произвеждан е и модел 2140 лукс SL предимно за износ с доста декоративни детайли в дизайна, 5 скорости и много по-комфортен салон, дори има прототип с автоматична трансмисия.
SL
АЗЛК 2140 се произвежда до 1988г. и в СССР и в Ловеч.
През 1986г. започва производството на изцяло конструктивно нов тип Москвич с напълно ново купе и предно предаване. Произвежда се в две модификации - Москвич-2141 с двигател ВАЗ 2106-70 - 1600см3 /86кс/и Москвич-21412 с добре познатия двигател УЗАМ-331.10 /412/ 1500см3 /75кс/.
2141 Aleko
Още тогава на конструкторите е било добре известно, че и двата двигателя са слаби за новия модел с доста тежко купе тип хечбек и първоначалната идея е била да се разработи изцяло нов двигател с 2000см3 и мощност над 100кс, но поради липса на средства разработката на новия двигател е замразена и по принуда е взето решение новият модел да се произвежда с наличните слаби двигатели. Поне скоростната кутия е изцяло нова и 5 степенна. Москвич 2141 е произвеждан у нас отново в Ловеч като в периода 1988-1990г. са произведени общо около 35хил. броя след което договора за производство е окончателно прекратен като нецелесъобразен заради невъзможността на руската страна да осигурява исканите 50000 комплекта годишно. Модела не блести с нищо и на практика няма особен пазарен успех извън СССР, купето му е изкопирано от SIMCA 1308 gt модел 1978г. но Москвич е изпълнен доста некачествено и с много калпави материали в резултат на което се амортизира бързо и не осигурява комфорт за пътниците.
SIMCA 1308 GT
С този модел АЗЛК дочаква края на СССР което в същност слага и началото на неговият край. През 90-те години пазара и производството на Москвич непрекъснато се свиват, продукцията става все по-некачествена и състоянието на завода все по-плачевно. Средства за развойна дейност няма и се произвеждат само моделите 2141 и 21412 плюс няколко техни модификации като пикап и фургон
В края на 90-те години се правят няколко нови прототипа като Дует, Княз Владимир и Калита без никакъв успех и шанс да бъдат произвеждани и продавани масово.
Дует
Княз Владимир
Калита
Така постепенно завода наричащ се ОАО «Москвич» след 1992г постепенно стига до фалит и в момента изглежда така:
Сега в последните месеци се говори, че в няколко цеха от завода ще се организира производството на Дачия. Времето ще покаже какво бъдеще го чака, но като се има предвид, че замята върху която е разположен е една от най-апетитните в Москва, то едва ли ще е розово.