Ремонт на сулфатизиран акумулатор

Проблемите на старите возила и решенията им

Ремонт на сулфатизиран акумулатор

от peppone1 » Пон Фев 02, 2015 9:59 pm

Здравейте, реставрирането на стари и сулфатизирани акумулатори е доста труден процес. Аз имах проблем с един доста стар акумулатор 60A/h, беше поне на 15г. и ми беше нужен за захранване на инвертор 500W, но в него нямаше никакъв ток и от киселината беше останало само вода. Заредих го с много голям ток и електролита възстанови киселинната си основа, но последната клетка беше тотално изсъхнала и се беше образувал дебел налеп върху плочите, а положителната плоча си беше възстановила характерния сивкав оловен отенък. Но отново чрез голям заряден ток, тя бързо се окисли и доби обичайния кафяв цвят, киселината също се концентрира и после тази клетка остана най-стабилна. Така акумулатора успя да захрани инвертора на пълна мощност за няколко минути, а това са над 30A, около 5 пъти над допустимия разряден ток, е автомобила няма да запали, но на мен ми свърши работа. Проблемът е, че когато една от килийките е повредена, тя се превръща в проводник и целия заряден ток отива към здравите кутийки и може да ги разруши. Тогава се налага да заредим само дефектната. Ако акумулатора бързо губи напрежение, както беше при мен, значи положителните плочи са се разпаднали, тогава трябва да се излее електролита и да се прецеди добре от оловния прах и кутията да се изплакне обилно с вода, препоръчително е да заредим акумулатора преди изплакването. Ако и тогава не се оправи, значи положителните плочи са се разпукали или някои от връзките им са разрушени. Друг необичаен дефект е и отцепването на плюсовата клема, която остава проводима само в центъра, а периферията буквално се е отделила от средата. В такъв случай може с нож да разкъсаме образувалият се пръстен и към изтънелият извод да закачим по-малка щипка. Понеже процепът в оловото е много тънък и не се вижда с просто око, лесно се проверява като свържем мощен консуматор, например халогенна крушка 100W по външната обвивка и после в центъра на клемата, ако в първия случай тя свети слабо, а в средата работи на пълна мощност и се забелязва искрене във вътрешната страна, това означава че действително клемата се е разцепила. За да се избегнем тази повреда, можем да пробием няколко дупки в кутията, около плюсовият извод, но не много близо, за да отвеждат изпаренията навън, както и да пробием малка дупка върху тапите и да покрием акумулатора с влагоустойчива хартия или вата, например за абсорбатори. Но купешките токоизправители не осигуряват такъв голям заряден ток, затова е по-удачно да си направим сами. Мойто зарядно сам съм го сглобявал, а зарядния ток го увеличавам чрез свързване на допълнителна намотка, като изходното напрежение трябва да е над 16,2V (2,6 до 2,75V на клетка, по време на кипенето), измерено в процес на зареждане, като това е максималната стойност на един добре зареден акумулатор, веднага след изключването напрежението бързо спада до 14V, а след няколко часа до 13,2V. Един силно сулфатизиран акумулатор (плочите се сулфатизират, когато напрежението спадне под 10,8V или 1,8V на клетка), първоначално трябва да го заредим с недопустимо голям ток, над максималния 1A/дм./кв. или 1/10 от капацитета, т.е. ако акумулатора е 60A/h, то максималния заряден и разряден ток не бива да е над 6A, но когато той е сулфатизиран се допуска ток 1/5 от капацитета, но само в началото, докато поожителната плоча стане кафява и електролита се сгъсти до 1,1 - 1,4 г/см/куб. и после намалим тока. По време на кипенето температурата на електролита не бива да надвишава 40 гр. Гъстотата на електролита можем да измерим с ареометър, но само в краен случай трябва да доливаме електролит, понеже бързо ще сулфатизира плочите, налива се дейонизирана вода, продава се по хипермаркетите и бензиностанциите. При изплакването не бива да тръскаме акумулатора, защото плочите допълнително се разронват. Не трябва и да се обръща зареден акумулатор, тъй като оловния прах ще проникне между електродите. Затова на дъното на съда, във всяка кутийка са поместени по-малки килийки, в които се събират утайките. Но нали улиците ни са на дупки, и после китайците са ни виновни за краткия живот на акумулаторите. Е, вече има решение, в новите акумулатори вместо киселина добавят гел, но става и с вода, за целта с макетен нож отлепяме горната плочка (при малките акумулатори за шир потреба) и сваляме гумените тапи, ако плочите са покрити с бял налеп и са сухи трябва като за начало да му долеем вода, но да не се заблудим защото между плочите е, поместена бяла влагоустойчива хартия, напоена с електролита. Ако след зареждането киселинността е много слаба, тогава вече може да долеем малко електролит. Ако търсим нов акумулатор е препоръчително да изберем такъв с гел и ако имаме нов електролит, можем да го налеем с него за да може след време да го изплакнем и да не хабим тубичките с гела, а да ги запазим за резерва за следващия акумулатор, който ще закупим по-нататък. Ако акумулатора след зареждането покаже добри резултати, добре е да излеем електролита от всички клетки и да ги смесим и да го прецедим с фуния и памук, това ще ни гарантира, че плътността във всички килийки ще бъде еднаква. Но най-добре да си купим нов разтвор, цената е около 1-2лв. на литър, като за 60A/h ще е необходимо 2л.
Важно: Не бива да стоим над акумулатора, когато той се зарежда, тъй като изпаренията са силно отровни, но не по-отровни от киселинния флюс с който понякога запойваме, желателно е когато работим в такава среда да си поставяме маска за лице и помещението редовно да се проветрява.
Последна промяна peppone1 на Сря Фев 04, 2015 2:08 am, променена общо 7 пъти
Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.
Регистриран потребител
 
Мнения: 190
Регистриран на: Нед Юни 09, 2013 1:14 am
Местоположение: Пловдив

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

от plamenp » Вто Фев 03, 2015 12:26 am

.......Гъстотата на електролита може горе-долу да проверим, като опитаме с върха на езика, да не е прекалено кисел и да се търпи.......

Нямам думи!
Регистриран потребител
 
Мнения: 7
Регистриран на: Сря Ное 05, 2014 11:04 pm

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

от doctorZizi » Вто Фев 03, 2015 1:11 am

темата е цитат от Ретро музеума и изказаните твърдения са като за някоя детска градина, а пробата с върха на езика сигурно трябва да влезе в Гинес. Пепоне, не знам дали някога си се докосвал до оловен акомулатор, но да извиняваш за израза- глупостите за които говориш явно си ги чул в някои фентази филм. Ако става въпрос за някои основен акомулатор все ще ти повярвам, че на 15 г има още живот в него, но за оловен- даже и при военните го няма- повЕрвай ми. Особено след обяснението в какво състояние е бил мога да кажа - е те таково животно нЕма.
Прави каквото трябва , да става каквото ще!!!
Аз не карам бавно, просто летя много ниско.
Аватар
Техник
Техник
 
Мнения: 705
Регистриран на: Сря Ное 14, 2012 9:43 am
Местоположение: София

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

от peppone1 » Вто Фев 03, 2015 3:04 am

А, бе ти и тук ли се намърда, тясно ли ти стана в ония форум, та дойде и тук да цапаш? Аман! Да, грешката е моя, акумулатора е на около 20 г., но не беше използван сигурно 10г. Нямам намерение тука да сканирам и книги, няма да се съдим нали? Вместо да спориш, посети някоя библиотека и прочети някоя стара нашенска книжка, та белким и аз науча нещо от старите майстори, но май ще дойде от младите. Скучно ми е да чета в технически раздел как нещо не можело да се поправи и трябвало да си купим ново. Някой ако има излишни пари, да купи едно и за мен, ще му бъда много благодарен.
plamenp написа:.......Гъстотата на електролита може горе-долу да проверим, като опитаме с върха на езика, да не е прекалено кисел и да се търпи.......
Нямам думи!

Обясни на младите от къде ще си намерят уред за гъстотата, опитният дегустатор, понякога може да е по-точен, а и гарантирам че никой няма да се отрови, дори случайно съм го погълтал, е вярно,боляха ме една седмица зъбите, но то бяха доста дегустации на миризливото и гадно пиво.
Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.
Регистриран потребител
 
Мнения: 190
Регистриран на: Нед Юни 09, 2013 1:14 am
Местоположение: Пловдив

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

от doctorZizi » Вто Фев 03, 2015 12:56 pm

колега, не те познавам, но за твоя информация прочети какво пише под моя и твоя аватар- кои кога се е регистрирал в този , а и в другия форум- май ти си се "намърдал" доста след мен. Ако случайно не ти прави впечатление имам някакви права повече от теб и за обида на Модератор може да се наложи да си седиш в къщи и да си четеш книжки преди да започнеш да плюеш. Приеми го като предупреждение и при втори подобен случай ще получиш съответното наказание
Прави каквото трябва , да става каквото ще!!!
Аз не карам бавно, просто летя много ниско.
Аватар
Техник
Техник
 
Мнения: 705
Регистриран на: Сря Ное 14, 2012 9:43 am
Местоположение: София

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

от Антон Оруш » Вто Фев 03, 2015 1:09 pm

Не се карайте. Спорете аргументирано.
Предпочитам форумът да се пълни и с практически технически теми, не само с архивни. Нека peppone1 си пише, но при възникнал спор да има обсъждане в рамките на добрия тон.
1940 ==> 2010 | 1941 ==> 2011 | 1942 ==> 2012 | 1943 ==> 2013 | 1944 ==> 2014 | 1945 ==> 2015...
_________________
- МОИТЕ КОЛЕКЦИИ ==> РАДИОПРИЕМНИЦИ (клик!) | ТЕЛЕВИЗОРИ (клик!) | ГРАМОФОНИ (клик!) | БГ КОМПЮТРИ (клик!)
- ИЗТЕГЛИ БЕЗПЛАТНО СТАРОТЕХНИЧЕСКА ЛИТЕРАТУРА ==> (клик!)
_________________
! ==> КУПУВАМ ВСЯКАКВИ Б Ъ Л Г А Р С К И ТЕЛЕВИЗОРИ И РАДИА <== !
_________________
Антон К. Оруш - за връзка с мен:
e-mail: deltichko@abv.bg
Skype: respromcho
GSM: 0896 625 803
lat. 42° 41'; lon. 23° 18'
DIN, МС/ТС, 1942
1000 Sofia, Bulgaria
Аватар
Site Admin
Site Admin
 
Мнения: 2991
Регистриран на: Пон Дек 03, 2012 10:03 am
Местоположение: гр. Съндърланд, Царовището

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

от plamenp » Вто Фев 03, 2015 2:52 pm

peppone1 написа:Обясни на младите от къде ще си намерят уред за гъстотата, опитният дегустатор, понякога може да е по-точен, а и гарантирам че никой няма да се отрови, дори случайно съм го погълтал, е вярно,боляха ме една седмица зъбите, но то бяха доста дегустации на миризливото и гадно пиво.


Обяснение за младите: Уредът с който се измерва плътността на електролита се нарича аерометър и струва около 30-на лева.Много по-малко от колкото ще дадете за лекари ,зъболекари или не дай Боже поп.
Регистриран потребител
 
Мнения: 7
Регистриран на: Сря Ное 05, 2014 11:04 pm

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

от peppone1 » Вто Фев 03, 2015 3:07 pm

doctorZizi написа:колега, не те познавам, но за твоя информация прочети какво пише под моя и твоя аватар- кои кога се е регистрирал в този , а и в другия форум- май ти си се "намърдал" доста след мен. Ако случайно не ти прави впечатление имам някакви права повече от теб и за обида на Модератор може да се наложи да си седиш в къщи и да си четеш книжки преди да започнеш да плюеш. Приеми го като предупреждение и при втори подобен случай ще получиш съответното наказание

Аз не гледам кой какъв ранг има, но за клеветене и обида от Модератор мисля че също би трябвало да има санкции, при положение, че с толкова с детайли описах, нещо от практическия си опит, тук-таме може да има някои технически неточности, но бих желал да бъда поправен, все пак това беше преди 5г. и не мога да помня всичко, но всички се хванахте за "дегустацията". Вярно, сярната киселина може да увреди трайно лигавицата и зъбния емайл, както не трябва да вдишваме изпаренията по време на зареждането. Ако акумулатора след зареждането покаже добри резултати, по-удачно е да излеем електролита от всички клетки и да ги смесим, това ще ни гарантира, че плътността във всички килийки ще бъде еднаква. Но най-добре да си купим нов разтвор, цената е около 1-2лв. на литър, като за 60A/h ще е необходимо 2л. Цитирам мненията си тук, защото там не е разрешено да допълвам темите си, а не обичам някой модератор да ми ги оправя.
Последна промяна peppone1 на Сря Фев 04, 2015 2:11 am, променена общо 1 път
Умния човек не казва и половината от това което знае, а глупавия не разбира нищо от това което говори. Lao Tzu.
Регистриран потребител
 
Мнения: 190
Регистриран на: Нед Юни 09, 2013 1:14 am
Местоположение: Пловдив

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

от Vladislav » Вто Фев 03, 2015 7:19 pm

plamenp написа:
Обяснение за младите: Уредът с който се измерва плътността на електролита се нарича аерометър и струва около 30-на лева.Много по-малко от колкото ще дадете за лекари ,зъболекари или не дай Боже поп.


Не си прав, и за поп ще дадеш горе долу толкова. А уредът се казва всъщност ареометър. Аерометърът, ако има такъв, следва да е за измерване на въздух icon_e_biggrin.gif
Заинтересован
Заинтересован
 
Мнения: 158
Регистриран на: Пет Ное 16, 2012 11:39 am

Re: Ремонт на сулфатизиран акумулатор

от plamenp » Вто Фев 03, 2015 8:54 pm

Vladislav написа:
plamenp написа:
Обяснение за младите: Уредът с който се измерва плътността на електролита се нарича аерометър и струва около 30-на лева.Много по-малко от колкото ще дадете за лекари ,зъболекари или не дай Боже поп.


Не си прав, и за поп ще дадеш горе долу толкова. А уредът се казва всъщност ареометър. Аерометърът, ако има такъв, следва да е за измерване на въздух icon_e_biggrin.gif


Моя грешка!Разбира се,че е ареометър!Ама то така става в бързината.И все пак да не бързаме за попа. icon_e_biggrin.gif
Регистриран потребител
 
Мнения: 7
Регистриран на: Сря Ное 05, 2014 11:04 pm

Следваща

Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта