Антон Оруш

Сега Sandacite.BG Ви дава информация за двигателите за българските мопеди и мотоциклети.

Български двигатели за мопеди и мотоциклети

Български двигатели за мопеди и мотоциклети

Досега в нашите статии сме разглеждали различни страни на  ц е л и т е  двуколесни моторни превозни средства Балкан 50 и 250, но сме оставали настрана от двигателите, използвани в тях. За разлика от целите Балкани, моторите им са произвеждани в софийския Завод за бензинови двигатели ,,Средец“ (Завод 12).

Първите два модела Балкан – мопедите МП от 1960 г. и МП2 от 1963 – използват един и същ двигател – МД50 – със заводско название Люлин, пуснат в производстов 1960. Той е двутактов, с въздушно охлаждане. Ето го как изглежда:

Двигател МД50 Люлин

Двигател МД50 Люлин

Задейства се чрез педали, а карбураторът е поместен в рамката му. Цилиндърът е един и има работен обем 49 м3. Степента на сгъстяване е 1:7, а максималната му мощност – 2,3 к.с. при 5500 об/мин. Токът за свещта, клаксона и осветлението идва от магнето. МД50 изразходва гориво между 1,54 и 1,8 л/100 км.

Скоростната кутия е с три предавки:

двигател – скоростна кутия 1:3,44;

“ – І предавка 1:3,45;

“ – ІІ предавка: 1:2,06;

“ – ІІІ предавка: 1:1,45.

Двигателят МД50 тежи всичко 11 кг. Ето му още една снимка, по-художествена:

Двигател МД50 Люлин

Двигател МД50 Люлин

Мотоциклетите Балкан 250 пък работят с двигател МД250, носещ марка Витоша. Пуснат е в производство пробно 1957 г., а серийното му производство започва 1958 г. Той също е двутактов с въздушно охлаждане. Цилиндърът е отново един, но с работен обем 247,3 м3. Степента на сгъстяване е 1:6,5. Има 12,5 к.с. мощност при 4800 об/мин. Електричеството се осигурява от динамо, а самият двигател се запалва с манивела. Изразходва 3,3 – 3,5 лв гориво при 100 км пробег. Скоростната кутия е с четири предавки:

двигател – скоростна кутия 1:2,35;

“ – І предавка 1:2,99;

“ – ІІ предавка 1:1,76;

“ – ІІІ предавка 1: 1,26;

“ – ІV предавка – 1: (нямаме информация)

Изглежда ето така:

Двигател МД250 Витоша

Двигател МД250 Витоша

Този двигател е по-тежък – 38 кг.

Сега да добавим нещо, което поставя една задача пред нас. Има сведения за по-мощен, 350-см3 мотоциклетен двигател, който съществувал в произведени през 1963 г. много малко екземпляри мотоциклети Балкан 350 с кросово предназначение. Не е известно обаче защо тези по-мощни двигатели не са пуснати в широко серийно производство – може би защото са били неособено успешни и са показали проблеми при употребата. Ето един такъв (снимка Мирослав С. Стефанов):

Мотоциклет Балкан 350

Мотоциклет Балкан 350

Вероятно двигателят му е двуцилиндров, като работният обем на всеки от тях е 175 см3. Би било интересно да намерим един такъв мотоциклет и да разучим по-подробно двигателя му, за останалите характеристики на който циркулират какви ли не още предположения!

Като сме подхванали нашите двигатели, ето и подробни данни за един друг бензинов – Д300 от същия завод:

Български бензинов двигател Д300 от края на 1950-те

Сподели

Вашият коментар

Name*
Email*
Url
Your message*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>