Антон Оруш

В Sandacite.BG найдохме български автомобилен клаксон от 1962 г.!

Електрически автомобилен ретро клаксон К-58

Електрически автомобилен ретро клаксон К-58

Със сигурност един от най-разпознаваемите звуци за всеки от нас е бибипкането на автомобилните клаксони, които чуваме всеки ден.

Тази вечер неочаквано попаднахме на достоверна информация за досега неизвестния български модел такава джаджа К-58, който се оказа описан като ,,предупредителен сигнализатор“ за дву- и четириколесни превозни средства – автомобили, мотоциклети, електрокари и др. И верни на страстта си да публикуваме всякаква стара и интересна българска техника, бързаме да го споделим с Вас! :)

Производител на клаксона е Електроапаратурния завод в Пловдив, което подсказва, че тук ще говорим не за примитивна някогашна ,,тромба“, а за истински електрически клаксон. Кръглото джадже е изработено от бакелит, а в центъра виждаме стилизираната светкавица в емблемата на ЕАЗ. Котвата и резонаторният диск за обертонове са закрепени неподвижно към мембрана, а тя се притяга към корпуса с шест винта.

Сигурно пò жичкаджийиите от Вас вече са се досетили за схемата на К-58. Той притежава магнитопровод, контактна система и кондензатор, който шунтира контактната междина. Клаксончето се захранва от автомобилния акумулатор и работи с напрежение 6 и 12 волта.

Пловдивският сигнализатор можете да го настройвате, за да постигнете чист и подходящ по сила звук – това става с помощта на специален винт, разположен на задната част на клаксона. Силата на звука (измерена на разстояние 7 м. по оста на клак­сона) е над 80 децибела при мотоци­клетните клаксони, а при автомобилните – над 90 децибела.  (Може би се има предвид, че К-58 е произвеждан в две модификации според децибелите – автомобилна и мотоциклетна.)

Клаксонът е изработван и в два цвята — червен и черен, и с възможност за никелирана или боядисана капачка. Производството му започва през 1962 или 1963 г.

Схема на клаксона

Схема на клаксона

Ето и по-подробните технически данни. К58 работи най-добре при температурна амплитуда от —35° до +65° С и относителна влажност на околната среда до 98 %. Клаксонът е електрическо устройство и си има изисквания и към стабилността на напрежението – при работа с 6 волта то трябва да е между 5,4 и 7,4, а при 12 – между 10,4 и 14,4. При напрежение 6 волта консумираният от бобината ток е до 3 ампера, а при 12 – до 2,5 ампера.

Този клаксон може би се е изнасял в Куба (както доста други видове българска техника), тъй като заводът в Пловдив е произвеждал и модификация, съобразена с тамошната по-висока влажност на въздуха – съставните части са с повишена издържливост. Това е вариантът К-58 ТН, който се е изпълнявал само по специална заявка.

Междувременно, ето и още чертожни изображения на нашия от всички страни:

Стар автомобилен клаксон

Стар автомобилен клаксон

Стар електрически клаксон К-58

Стар електрически клаксон К-58

А ето и как да оформите примерна поръчка, ако искате в ЕАЗ Пловдив да Ви произведат и изпратят така едно… стотина бройки такива клаксончета да си ги чукате у главата. Трябва да попълните:

а)    типово означение (напр. поръчваме Клаксон К-58)

б)    номиналното напрежение, с което желаете да работи клаксонът (напр. пишем 12 волта)

в)    цвят на бакелитното тяло — червен или черен

г)    покритие на капачката — боядисана или никелирана

д)    необходимо количество (примерно 100 бр.)

И в такъв случай поръчката ни ще изглежда така:

,,Клаксон К-58; 12 в. черен с боядисана капачка — 100 бр. Клаксон К-58 ТН; 6 в. червен с никелирана капачка — 100 бр.“.

Или пък желаем друго:

,,Клаксон К-58 ТН; 6 в. червен с никелирана капачка — 100 бр.“.

Това е засега от нас, но Вие чакайте още такива щуротии- спирка нямаме! :)

Сподели

Фрамар

Вашият коментар

Name*
Email*
Url
Your message*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>