Мотоциклет с кош и как се управлява Motociklet s kosh i kak se upravlyava

Мотоциклет с кош и как се управлява

Вижте тази статийка от Сандъците – Sandacite, в която Ви обясняваме особеностите на мотоциклета с кош!

Мотоциклет с кош и как се управлява
Мотоциклет с кош и как се управлява

Управлението на мотоциклет с кош в някои отношения е еднакво с това на обикновен мотоциклет, а от друга страна, е съвсем различно. По отношение на работата и действията с органите за управление и контролните уреди управлението на двата вида мотоциклети е почти еднакво. Поради по-голямата тежест на мотоциклета с кош при потегляне и при превключване на възходящи скорости е необходимо да се дава повече газ, защото ускорението на мотоциклета става по-бав­но. Също така, вследствие по-голямата му тежест, спирането на мотоциклет с кош е по-трудно и спирачното разстояние е по-голямо. Общо взето обаче, действията с органите за управление са едни и същи.

Що се отнася до начините за пазене на равновесие, в двата вида мотоциклети има принципна разлика. Това се отразява и върху начина на управление на мотоциклета с кош.

Мотоциклетистите, които не са управлявали мотоциклет с кош и не са свикнали с управлението му, защото са карали само единичен мотоциклет, правят много характерна грешка при първото си качване на мотоциклет с кош: при завиване те наклоняват тялото си в посоката на завоя, което е вредно и пречи на правилното вземане на завоя.

Мотоциклет с кош и как се управлява Motociklet s kosh i kak se upravlyava
Мотоциклет с кош и как се управлява Motociklet s kosh i kak se upravlyava

Друго характерно за управлението на мотоциклет с кош е, че от коша в кормилото на мотоциклета се чувстват тласъци и удари, особено при неравен терен. За избягването им е необ­ходимо демпферът на кормилото да бъде затегнат повече, отколкото при единичен мотоциклет.

Особено внимателно трябва да става завиването надясно с мотоциклетите с кош (десен кош). Поради това, че центърът на тежестта се намира доста наляво, то вследствие центро­бежната сила (която при обикновен  мотоциклет се уравновесява с наклоняване на мотоциклета и мотоциклетиста към страната на завоя) може да се предизвика преобръщане на мотоциклета с кош. За да се предотврати това, необходимо е десните завои да се правят по-внимателно и с по-малка ско­рост, особено когато кошът е по-лек. С цел да се създаде рав­номерно натоварване (преместване центъра на тежестта по- наляво към геометричния център) винаги когато се пътува с мотоциклет с кош, пътникът (вторият човек) трябва да сяда в коша, а не на задното седло.

При завой наляво мотоциклет с десен кош е по-устойчив.

Мотоциклет с кош и как се управлява Motociklet s kosh i kak se upravlyava
Мотоциклет с кош и как се управлява Motociklet s kosh i kak se upravlyava

Когато мотоциклетистът пътува по неравен, силно пресе­чен терен с мотоциклет с кош, трябва движението да става така, че кошът да е винаги в по-ниската страна, защото така мотоциклетът е по-устойчив и стабилен.

Когато се пътува с мотоциклет с кош по шосе и в насе­лено място, мотоциклетистът трябва да се съобразява с ши­рината на коша и да осигурява необходимата дистанция и пространство за преминаването му.

Когато трябва да се завие в обратна посока на тясно мя­сто, трябва да се правят винаги десни завои, за които е не­обходимо по-малко място, защото кошът остава от вътрешната страна.

При оставяне на мотоциклет с кош на наклонено място не бива да се забравя да се подпре с камък или дърво срещу евентуално произволно тръгване по наклона.

А ето и една друга статийка, която ще Ви запознае с едно хитроумно приспособление за мотоциклет:

Кошове за мотоциклети


Литература:

Георгиев, Димитър Хр., Тимчев, Григор. Наръчник на мотоциклетиста /. 2. прераб. и доп. изд.. София :, Медицина и физкултура,, 1958., 292 с. :

Напетов, Витомир П., Тимчев, Григор К., Гайдаров, Симеон Н.. Учебник за мотоциклетиста /. 2. прераб. и доп. изд.. София :, Медицина и физкултура,, 1959., 344 с., 1 л. ил. :

Златарев, Пантелей,  Гайдаров, Симеон Василев. Наръчник на мотоциклетиста /. София :, Техника,, 1962.

 

Share this post

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *