Българска каравана (къмпинг ремарке) Русалка

Това не го знаете! БГ каравана (къмпинг-ремарке) Русалка 550

Опаа! Вижте нашето къмпинг-ремарке (каравана) Русалка 550 в Sandacite.BG!

Българска каравана (къмпинг ремарке) Русалка
Българска каравана (къмпинг ремарке) Русалка

Днес ще се разходим до град Попово, където се е намирал филиал на Автобусен завод Чавдар Ботевград, а директор на поделението е инж. Георги Й. Георгиев. През 1970 г. във филиала започва производството на ето това чудо – къмпинг ремарке за лек автомобил, тоест българска каравана. Още в годината на представянето му в завода да пристигнали поръчки за изработване на 150 бройки такива щуротии, така че явно ,,Русалката“ е предизвикала интерес!

Първоначално е създаден ,,лабораторен образец“ на изделието – прототип, представен през 1969 година на Пловдивския мострен панаир под името ,,Чайка“. След това той е преработен, поради което значително се е намалило въздушното съпротивление, а теглото му успяват да го намалят до минималното възможно, дори в сравнение със западни такива къмпинг-ремаркета. Новото му име става романтичното ,,Русалка 550″.

Ето нейни рекламни снимки от сп. ,,Българско машиностроене“ – тук и другата по-долу:

Българска каравана (къмпинг ремарке) Русалка
Българска каравана (къмпинг ремарке) Русалка

След това колектив на Hayчнoизcлeдoвaтeлcĸия и пpoeĸтoĸoнcтpyĸтopcĸи инcтитyт пo двигaтeли и aвтoмoбили (HИΠKИДA) под ръководството на инж. Борис Ачков и инж. Момка Тотева започва да разработва цяла фамилия от къмпинг-ремаркета с максимално използване на материала стъклопласт. Според размера те се делят на 3 модификации

  • ,,микрокараван“ – за автомобил с мощност 30 к.с.;
  • смесен тип (набързо скицираният по-горе) за автомобил с двигател 50 к.с.;
  • резиденциални – за автомобил с двигател над 70 к.с.

Според компоновката обаче те ще бъдат десет варианта.

Два от вариантите са специално обзаведени и могат да се използват като кабинети при полеви условия от механизаторите в селското стопанство, в пътното строителство и при провеждане на панаири и изложби.

Сега да се занимаем с главния герой на нашия разказ – караваната ,,Русалка“. Заедно с обзавеждането тя има тегло 500 кг. Къмпинг-ремаркето е замислено за летуване на четиричленно семейство.

Вътрешното обзавеждане съдържа традиционните за ,,смесения тип“ мебели. В предната част е вградено единично легло, над което се разгъва легло тип хамак, а в задната част на ремаркето (от двете страни, под страничните прозорци) са монтирани два дивана. Между тях, под задния прозорец, има разглобяема масичка. Ако стане нужда, тези два дивана заедно с масичката и облегалките могат да образуват компактно двуместно легло.

Българска каравана (къмпинг ремарке) Русалка
Българска каравана (къмпинг ремарке) Русалка

По остъкленост ,,Русалката“ надвишава значително тогавашните западни каравани. Тя е остъклена с два странични неотваряеми прозореца от плексиглас с размери 1570 х 685 мм и още една двойка прозорци с размери 1570 х 685 мм единия и 1845 х 590 мм другия. Тези два прозореца – преден и заден – са отравяеми. И още една екстра – за по-добра вентилация на тавана е монтиран люк, който се отваря и затваря чрез обикновена ръкохватка!

Чрез завеса помещението се разделя на кухненски блок и спалня. За сервизните нужди е вграден двукрилен шкаф, върху който са монтирани метална мивка и газов котлон. Вдясно от шкафа е гардеробът. Ако купувачът желае, в кухненския шкаф може да се монтира и електрически хладилник.

Ето и схема на пространственото разпределение на трите варианта на караваната (от сп. ,,Наука и техника за младежта, бр. 5 – 1970):

Българска каравана (къмпинг ремарке) Русалка
Българска каравана (къмпинг ремарке) Русалка

Конструктивно погледнато, шасито на ,,Русалка 550″ е изработено от затворени профили с правоъълно сечение, заварени помежду си (по електродъговата метода). Скелетът е дървен с дебелина на отделните профили 20 мм. Външната облицовка е алуминиева, а вътрешната – от дървесно-влакнести фазерови плоскости с лаково покритие, което дава възможност за бързо почистване. Като изолатор в стените цялостно е вграден студопор.

Окачването на ремаркето е независимо, торсионно с телескопични амортисьори. Спирачната система е механична и се задейства инерционно. Устройството за аварийно спиране и стоянъчната спирачка са обединени в една система. Използвани са джанти и гуми от лекия автомобил ,,Москвич 408″. Електрическата инсталация е 12-волтова и се захранва от акумулаторната батерия на автомобила, който тегли караваната. Да отбележим също така, че ,,Русалка 550″ е много добре уплътнена и през изпитателния 8000-км пробег (с изпитател Стефан Кънчев) в различни атмосферни условия не е показала недостатъци.

С това къмпинг-ремарке още в първите години от производството му България се е представила поне на десет панаира. ,,Русалката“ все още се среща тук-там – напр. миналата година бяхме засекли една такава в кв. Слатина. А тук можете да прочетете и видите за съвременното преобразяване на едно такова чудесо в място, на което играят деца ==>  http://vnalbatska.blogspot.bg/2014_01_01_archive.html?m=1

:) А за да следите и виждате най-новите ни щуротии, където и да се намирате, харесайте и Facebook страницата на сайта ни==> https://www.facebook.com/sandacite

Share this post

Comment (1)

  • Hatce Reply

    Super e

    24.03.2016 at 20:54

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *